Wyniki wyszukiwania

Reklama na portalach – wygrasz, czy przegrasz?

Opublikowane przez admin w Maj 6, 2015
| 0

 

Czy w Internecie zwykła firma może przebić się w  ze swoim przekazem ponad profesjonalne portale reklamowe? Aby odpowiedzieć na to pytanie należy zastanowić się na tym jak zachowuje się większość klientów.  Rozważmy to na przykładzie osób szukających nieruchomości.

Jak szukają klienci?

Typowy klient zaczynający szukanie mieszkania:

  1. Siada przed komputerem i w Google wpisuje frazę np. „dwa pokoje, Warszawa”
  2. Na liście wyników wyszukiwania klika dowolny z linków prowadzących na któryś z portali (bo te zazwyczaj są wyżej pozycjonowane niż strony agencyjne)
  3. Na portalu (portalach) przegląda listy ofert, od czasu do czasu otwierając widoki szczegółów.
  4. Czasem, poprzez specjalny formularz dostarczony przez portal wyśle pytanie do agencji lub wykona telefon

Niby wszystko w porządku, ale...

czy na pewno o to chodziło agencji płacącej za ogłoszenie?

Raczej „Nie” - zwłaszcza, że pamięć klienta o oglądanych ofertach jest krótka, a poszukiwanie mieszkania trwa kilka, a nawet kilkadziesiąt tygodni.

Pierwszego dnia poszukiwań, większość potencjalnych nabywców nie znajdzie tego, czego szuka, więc będzie ponawiać swoje działania dzień po dniu. W pradawnych czasach reklamy prasowej taki poszukiwacz stawał się uważnym czytelnikiem działów z reklamami nieruchomości i co chwila trafiał na nazwy i loga rozmaitych agencji. Po kliku takich lekturach szybko orientował się, które agencje specjalizują się w tym, czego szuka. Marka agencji „wżerała się” w umysł kupującego. Analogicznie działo się w przypadku sprzedających.

Nieustanne przypominanie o swoim istnieniu doskonale podnosi rezultaty sprzedaży. Wzmacnia świadomość marki, więc w przyszłości, gdy klient zobaczy dwie podobne oferty, z czego jedna będzie podsuwana przez znajomą mu markę, z pewnością w pierwszej chwili zwróci się do tego, kogo zna. I co ważne, ta znajomość nie musi być osobista. Wystarczy by wielokrotnie zobaczył logo.

W dawnych czasach, w promocji marki doskonale sprawowała się prasa a dziś, w dobie Internetu służyć temu może reklama displejowa, a zwłaszcza:

Remarketing

Krótko wyjaśniam, o co z tym remarketingiem chodzi.

Po pierwsze – warto stosować remarketing, ponieważ jest dowiedzione, że wielu internautów wchodzących po raz pierwszy na twoją stronę www nie wykona żadnej akcji (zakupu, rejestracji, nawiązania kontaktu itp.) natomiast znacznie chętniej to zrobi, odwiedzając witrynę drugi lub trzeci raz. I właśnie remarketing służy do tego, aby zaprosić do kolejnych odwiedzin.

Po drugie - aby remarketing zadziałał należy np. w Google (ale nie tylko) założyć kampanię remarketingową i zaprojektować listy remarketingowe, oraz

Po trzecie – trzeba, aby Internauta odwiedził twoją witrynę.

Późnej, gdy (w zależności od ustawień twojej kampanii) Internauta wejdzie na strony zamieszczające reklamy zewnętrzne będzie on stale widzieć twoją reklamę i twoją markę. Nawet, jeśli te strony nie będą związane z nieruchomościami. Wyobraź sobie: Internauta zagląda do księgarni – a tam Ty, zagląda do rozkładu jazdy MZK – a tam Ty, zagląda do programu telewizyjnego – a tam Ty. Słowem będzie widział cię wszędzie – będzie znał twoją firmę* i będzie uważał ją za wielką, wspaniałą i godną jego zaufania.

Dobrze prowadzony remarketing może być niezwykle skuteczny, ale… zadziałała pod warunkiem, że osoby zainteresowane twoimi usługami lub towarami wcześniej odwiedzą witrynę internetową twojej firmy.

I właśnie w kontekście tych pierwszych odwiedzin pojawia się:

Problem portali nieruchomościowych

Większość (jeśli wręcz nie wszystkie) blokuje wszelkie linki prowadzące do twojej strony uniemożliwiając Internautom łatwe przekliknięcia. Proponuję, skorzystaj z Google Analytics i zmierz ilość przekliknięć z portalu na twoją stronę [w zakładce „Pozyskiwanie – kanały – referal”]. Nie zdziw się, jeśli nie zobaczysz ani jednego odesłania ze strony portali (no chyba, że dopłacasz za specjalne formy reklamy). Następnie sprawdź ile miesięcznie płacisz portalowi i podziel tę kwotę przez liczbę wejść, które on wygenerował. To będzie koszt pozyskania jednego klienta do listy remarketingowej. Z dużym prawdopodobieństwem koszt ten będzie wielokrotnie większy niż gdybyś w sposób rozsądny poprowadził kampanię budującą markę.

Pisząc na wstępie o „okradaniu” agencji oczywiście nie miałem na myśli kradzieży w dosłownym tego słowa znaczeniu. Chodzi o to, że blokowanie możliwości bezpośredniego przejścia z portalu na twoją stronę powoduje, że za zapłacone portalowi pieniądze zdobywasz mniej potencjalnych klientów niż byłoby to możliwe.

Oczywiście, spodziewam się, iż jakiś wielbiciel portali zaraz powie, że „w reklamie ważny jest ten klient, który kupił” albo, że „portal dostarcza zapytania o konkretne oferty” albo, że „nieważne są kliknięcia, liczy się skutek” itp. Tyle, że te wszystkie stwierdzenia to tylko mądrości światło ćmiące. Prawda jest taka, że nigdy nie wiadomo skąd przyjdzie klient, a wytrwałe budowanie marki i „wbijanie jej” w głowy przyszłych klientów zawsze się opłaca. Dla ciebie, jako pośrednika najważniejsze jest nawiązania kontaktu z potencjalnym klientem. Jeśli nie jest to telefon z pytaniem o twoją aktualną ofertę, to niech to będzie, chociaż „wpis” na listę remarketingową. Lepsze to niż nic, bo może klient wróci do ciebie za miesiąc? Natomiast blokowanie linkowania służy wyłącznie interesowi portalu.

Zastrzeżenie

Proszę nie traktować tego artykułu jako totalnej krytyki portali. One prowadzą działalność gospodarczą i z oczywistych powodów chcą na niej zarabiać. A chęć osiągania zysku nie jest naganna. Wszak wszyscy pracujemy dla pieniędzy. Nic zatem dziwnego, że interesy ogłoszeniodawców i ogłoszeniobiorców czasem są rozbieżne.


*W tak krótkim artykule nie ma miejsca na szczegółowy opis zasad tworzenia i działania list remarketingowych.

 

Pozycjonowanie stron w Internecie to nie tylko treść, ale również odpowiednie narzędzia wspomagajace wyszukiwarkom lepiej zrozumieć o czy mówi dana strona internetowa.

Pozycjonowanie stron w Internecie to nie tylko treść, ale również odpowiednie narzędzia wspomagające wyszukiwarkom lepiej zrozumieć o czy mówi dana strona internetowa.

W układzie rozszerzonym galerie fotografii wyświetlane są na stronie internetowej wraz z ich tytułami i opisami w formie listingu

W układzie rozszerzonym galerie fotografii wyświetlane są na stronie internetowej wraz z ich tytułami i opisami w formie listingu

Projektowanie stron internetowych, budowa sklepów internetowych, grafika internetowa, pozycjonowanie, reklama internetowa.

Projektowanie stron internetowych, budowa sklepów internetowych, grafika internetowa, pozycjonowanie, reklama internetowa.

Czcionka
Kontrast

Porównaj Oferty