header_image
Wyniki wyszukiwania

Jak pracuje firma tworząca strony internetowe

Opublikowane przez admin w Maj 14, 2016
| 0

Jeśli chcesz zamówić stworzenie strony internetowej to przyda się poznanie reguł którymi kieruje się firma zajmująca się projektowaniem takich serwisów, oraz ogólnych zasad pozwalających na dobrą współpracę i wzajemne zrozumienie.

“Grzech pierworodny” zamawiających strony internetowe

Podstawowym błędem osób, które chcą zamówić stronę lub sklep internetowy jest to, że same zaczynają go projektować w swojej wyobraźni. Planują: jak rozłożyć poszczególne elementy, gdzie ma być jakiś przycisk, jakie zdjęcia mają być w tle, co ma się przesuwać, co ma migać i tak dalej. A przecież ta praca należy do projektanta strony internetowej, ponieważ to on zna się na tym co jest dobrą praktyką w internecie i czego należy unikać. Przypuszczam, że gdybyśmy robili strony zawsze według tego co wyobraził sobie nasz zleceniodawca, to w 95 procentach przypadków nie nadawałyby się one do oglądania, lub co gorsza odstraszałyby klientów których przecież miały pozyskać.

Podział ról w trakcie tworzenia strony internetowej

W dzisiejszym skomplikowanym i nowoczesnym świecie obowiązuje zasada specjalizacji.

I tak w procesie tworzenia strony internetowej należy założyć, że

  1. Osoba zamawiająca stronę Internetową zna się na biznesie, który chce na tej stronie przedstawić i tak na przykład jeżeli jest dentystą, to zna się na prowadzeniu gabinetu dentystycznego, a jeżeli zajmuje się produkcją mebli – to zna się na tej produkcji. Natomiast zamawiający z pewnością nie jest specjalistą z dziedziny IT, ponieważ gdyby nim był to nie zamawiałby usługi budowy strony internetowej.
  2. Firma tworząca strony internetowe z pewnością jest specjalistą w zakresie IT, ale nie musi nic wiedzieć o prowadzeniu wspomnianego wcześniej przykładowego gabinetu dentystycznego, czy też firmy produkującej meble.

Z powyższego wynika, że dla wykonania dobrego serwisu internetowego najlepiej będzie aby jedna strona nie wchodziła w buty drugiej strony. A to oznacza, że każdy musi się zająć w tym na czym się zna.

Wzajemne zrozumienie warunkiem stworzenia dobrej strony internetowej

Ponieważ zleceniodawca nie zna się na IT, a wykonawca nie zna się na biznesie zleceniodawcy, potrzebne jest wzajemne przedstawienie potrzeb zamawiającego i różnych możliwości ich spełnienia, oraz sprawdzenie czy przekaz jednej strony został odpowiednio zrozumiany przez odbiorcę informacji.

Dodam od razu, że na wstępnym etapie najlepszym medium komunikacji jest rozmowa telefoniczna pomiędzy zamawiającym a zleceniobiorcą. W tej rozmowy zleceniodawca powinien opowiedzieć na czym polega jego biznes, co chce przedstawić na stronie i w ogóle jaki jest cel tej strony. Na przykład czy strona ma być tylko zwykłą wizytówką, czy ma być sklepem, czy też ma być dużą stroną informacyjną. Ważne jest także określenie komu i czemu ma służyć taka strona internetowa, np. czy ma służyć tylko do prezentowania informacji klientom pozyskanym z innych źródeł, czy – wręcz odwrotnie – ma sama zdobywać nowych klientów. Aspektów które należy rozważyć jest wiele, więc dlatego ten pierwszy kontakt lepiej jest prowadzić w formie rozmowy trakcie której projektant może zadawać dodatkowe pytania, udzielać wyjaśnień i szybko precyzować potrzeby zamawiającego. Prowadzenie tego kontaktu w formie maili zazwyczaj jest złudną oszczędnością czasu i tak naprawdę utrudnia wzajemne zrozumienie.

Po przeprowadzeniu tego wywiadu, firma tworząca strony internetowe przedstawia wstępną wycenę, która może być potem jeszcze korygowana. W tej ofercie powinny być wymienione zalecane funkcjonalności jakie powinna mieć strona internetowa, aby spełniły się oczekiwania zamawiającego. Później może dojść do dyskusji w trakcie której sprecyzowane zostaną ostateczne parametry projektu. I tu mała dygresja dotycząca słowa projekt. Wielu zamawiających już na wstępnym etapie chciałoby zobaczyć jak będzie wyglądała ich strona, słowem chcieliby poznać jakiś szablon. Ale z drugiej strony ich pragnieniem jest posiadanie strony indywidualnie zaprojektowanej. Jak można pokazać im szablon strony internetowej, którą chcą mieć indywidualnie zaprojektowaną? Tym bardziej, że z naszego doświadczenia wynika, iż zamawiający często nie potrafią sobie wyobrazić wyglądu swojej strony, jeśli pokaże im się stronę poświęconą innej dziedzinie. Po prostu nie rozumieją, że na miejscu zdjęć przedstawiających działalność dentystyczną, równie dobrze mogę zamieścić zdjęcia pokazujące działalność fryzjera. Oczywiście, każda z tych stron powinna mieć inną stylistykę, ale zasada projektowania będzie dość podobna. W końcu jedna i druga strona poświęcona jest prezentacji zakresu gabinetu/salonu i umawianiu pacjentów/klientów na jakąś określoną godzinę. Jak z powyższego wynika wymagane funkcjonalności obu takich stron internetowych będą dokładnie takie same. Natomiast grafika musi być nieco inna, dostosowana do wizerunku branży. Z punktu widzenia firmy tworzącej strony internetowe cena wykonania projektu w głównej mierze zależy od ilości i stopnia skomplikowania funkcjonalności instalowanych w serwisie (np. wielojęzyczność, moduły rezerwacyjne), a nie od stylistyki tego serwisu. Natomiast, zamawiającemu stronę internetową „intuicyjnie” wydaje się że cena zależy głównie od wyglądu. Dlatego tak ważne wzajemne zrozumienie zleceniodawcy i projektanta strony internetowej.

Pragnienie spotkań osobistych z projektantem strony internetowej

Zawsze miło jest spotykać się ze swoimi klientami jednak w dzisiejszym świecie czas to pieniądz. Zaletą pracy w branży IT jest to, że firma tworząca strony internetowe może pracować dla klientów mieszkających w Warszawie, w Białymstoku, Krakowie, Wrocławiu, Szczecinie, Olkuszu, Morągu, Bolesławcu, w Rzeszowie, Ustroniu Dolnym, a także w Sztokholmie, Kirunie, Bergen, Florencji i w każdym innym dowolnym miejscu na świecie. Dzieje się tak, dlatego że w odróżnieniu na przykład od usługi krawca szyjącego garnitury na wymiar do którego każdy musi przyjść osobiście na przymiarkę, w branży IT można wypróbować „towar” na odległość i wystarczy tylko dostęp do Internetu. Przecież na ekranie komputera widzimy dokładnie to samo niezależnie od tego w którym miejscu świata przebywamy.

Szkolenie powdrożeniowe

Dobrze wykonana strona internetowa umożliwia zamawiającemu możliwość samodzielnego wprowadzania i edytowania treści, więc firma tworząca strony internetowe powinna po wykonaniu swojego dzieła zapewnić dostarczenie odpowiednich instrukcji i przeszkolenie użytkownika w zakresie korzystania z panelu administracyjnego strony internetowej. Takie szkolenia najczęściej odbywają się online za pomocą programów umożliwiających współdzielenie widoku ekranu komputerowego.

 

 

Budowa strony w 8 krokach:

Krok 1

Nawiązanie kontaktu

Krok 2

W rozmowie ustalamy twoje potrzeby i proponujemy rozwiązania

Krok 3

Zawieramy umowę

Krok 4

Przesyłasz materiały (logo, teksty itp.)

Krok 5

Wykonujemy projekt

Krok 6

Oceniasz projekt i zgłaszasz ewentualne uwagi

Krok 7

Nanosimy poprawki i publikujemy twoją nową stronę internetową

Krok 8

Cieszysz się z posiadania dobrej strony internetowej.