header_image
Wyniki wyszukiwania

Jak powinna wyglądać strona główna serwisu internetowego?

Opublikowane przez admin w Grudzień 9, 2015
| 0

 

Projektując nowy serwis internetowy warto odpowiedzieć na to proste, pytanie "Jak powinna wyglądać strona główna?". Niestety, oglądając wiele stron internetowych widzimy, że w większości przypadków nikt tego nie zrobił. A raczej - pewnie zrobił to web designer, lecz jego zleceniodawca albo nie udzielił poprawnej odpowiedzi, albo zignorował podpowiedzi projektanta.

W rezultacie, często widzimy strony internetowe na których umieszczono wszystkie informacje o firmie, co zazwyczaj oznacza, że potencjalny klient nie dowiedziawszy się niczego poszedł sobie precz.

Najczęściej: mniej znaczy więcej!

Warto pamiętać, że wielkość ekranu urządzenia na którym Internauta ogląda stronę internetową jest ograniczona (zobacz artykuł o tym jak internauta widzi stronę www). Z tego faktu wynika "oczywista oczywistość": Nigdy nie uda się wszystkiego zmieścić na pojedynczej stronie www. Jest to dokładnie tak samo, jak z pisaniem artykułu prasowego - nie zmieścisz w pierwszym zdaniu wszystkiego co chcesz powiedzieć, ale... masz do dyspozycji tytuł, który powinien zwrócić uwagę czytelnika i jasno powiedzieć mu o czym napisano. Słowem - jednozdaniowy tytuł ma zachęcić właściwego odbiorcę do przeczytania całej treści.

Krótko mówiąc - przekaz strony głównej serwisu internetowego powinien być podobny do przekazu tytułu prasowego.

Porady

Poniżej kilka uwag ułatwiających zaprojektowanie nowej, oraz ocenę obecnej strony głównej serwisu internetowego.

Jaki ma być główny przekaz?

Projektując/oceniając stronę internetową zastanów się jakim jednym, krótkim zdaniem można przekazać czemu poświęcony jest dany serwis.

Przykład:

Prowadzisz firmę świadczącą pomoc drogową. Czy pierwszym przekazem ma być opis historii firmy, czy też telefon kontaktowy do "pomocy drogowej czynnej całą dobę"?

Odpowiedź nasuwa się sama i z pewnością nie brzmi "historia".

Jak doprecyzować główny przekaz strony internetowej?

Często, twoja firma będzie jedną z wielu pracujących w danej branży.

Przykład:

 Prowadzisz agencję pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Czy na twojej stronie  internetowej (podobne jak na stronach innych agencji, oraz na portalach nieruchomościowych) muszą znajdować się oferty? A może wstawić tam krótką informację w czym specjalizuje się dana agencja? Czym ta agencja różni się od tłumu innych firm działających w tej szeroko rozumianej branży? Czy nie lepiej powiedzieć np. "zajmujemy się najmem komercyjnym", albo "zajmujemy się Pcimiem Dolnym", niż zmuszać Internautę do rozwiązania zagadek?

Jak zapewnić jasność przekazu strony głównej?

Nie używaj określeń niezrozumiałych.

Przykład:

"Nasza strona poświęcona jest fotografii transcendentalnej" - czyli jakiej?

Jakie "popisy" graficzne warto umieścić na stronie głównej serwisu internetowego?

Oczywiście wielu właścicieli serwisów internetowych kusi posiadanie przepięknych i skomplikowanych pokazów graficznych (sliderów, animacji, filmów itp.). To zrozumiale. Każdy chce mieć coś pięknego, ale... ta piękność często może zniechęcać potencjalnych klientów. A to z kilku prostych powodów:

  1. Internauta lubi strony, które ładują się szybko, a nie każdy ma superszybkie łącze. Zbyt długie oczekiwanie na wczytanie strony internetowej skutkuje jej porzuceniem.
  2. Internauta poszukuje szybkiego znalezienia treści odpowiadającej na jego pytanie, więc nie ma cierpliwości do oglądania kilkunastu stron slidera, lub długiego filmu.
  3. Internauta, często korzysta z urządzeń o małych ekranach, więc źle odbierze "okrojony" przekaz graficzny.

Słowem: piękno pokazu często docenia wyłącznie właściciel serwisu, ale przecież to nie do niego adresowany jest ten przekaz.

Jaki jest związek strony głównej  serwisu internetowego z jego pozycjonowaniem?

SEO, czyli optymalizacja treści strony głównej serwisu internetowego z myślą o pozycji w wynikach przeglądania często stoi w kontrze w stosunku do uwag opisanych powyżej. I nie szkodzi. Dla SEO bardzo ważna jest treść (długa treść) a dla zakładki "Home" bardzo często ważniejsze jest zupełnie coś innego. Strona gówna serwisu nie będącego "gazetą" ma być "elektroniczną wizytówką" firmy. Posiadając dobrze zaprojektowany serwis internetowy nie musisz przejmować się tym pozornym konfliktem.

Przykład:

Sklep sprzedaje kombajny i telewizory. Głównymi klientami sklepu są potencjalni nabywcy kombajnów lub telewizorów. A oni swoje poszukiwania w internecie zaczną od wpisywania haseł dotyczących odpowiednio konkretnych kombajnów lub telewizorów. W związku z tym sukces odniesie firma, której oferty pokażą się najwyżej w wynikach pozycjonowania. W przypadku tego sklepu powinny być to podstrony opisujące kombajn lub telewizor zgodny z zapytaniem klienta. I nie musi (a nawet nie może) być to strona główna.

 

 

projektowanie stron internetowych, symen.pl, budowa sklepów internetowych, grafika internetowa

Galera fotografii prezentująca na stronie ekranowej książkę lub czasopismo z efektem okładki i przewracanych stron

Galera fotografii prezentująca na stronie ekranowej książkę lub czasopismo z efektem okładki i przewracanych stron