Wyniki wyszukiwania

Co to jest AMP? Czyli – szybkość strony internetowej za wszelka cenę

Opublikowane przez admin w Wrzesień 24, 2017
| 0

 Nie tak dawno szczytem techniki wydawały się być strony responsywne (czyli takie, które swój wygląd samodzielnie dostosowują do wymiarów ekranu urządzenia użytkownika Internetu.

Dziś – jak się okazuje – potrzeba czegoś więcej.

szybka strona internetowa jak przyspieszyć stronę internetowąResponsywność pozwala na tworzenie pięknych stron, ale… może powodować utratę wielu klientów. Dlaczego? Ponieważ zachęca właścicieli i projektantów do stosowania rozbudowanych rozwiązań graficznych. To – oczywiście nie jest grzechem, ale… wg. badań Googla pierwszy kontakt ze stroną internetową firmy (w 30-45% w zależności od branży) następuje za pomocą smartfonów. Z kolei ok. 70% połączeń smartfonowych i tabletowych realizuje się za pośrednictwem łączy G3, które nie są zbyt szybkie. Taka sytuacja potrwa jeszcze kilka lat, ponieważ szybkie, mobilne połączenia z internetem rozwijane są obecnie wyłącznie w dużych miastach.

Tymczasem – jak twierdzi Google – Internauci są niecierpliwi i bardzo często odrzucają strony, które ładują się dłużej nić 3-4 sekundy. Dlatego amerykański gigant postawił wspierać  działania niezależnych programistów zmierzające do wprowadzenia nowego rozwiązania (AMP) polegającego na tym, że kluczowe landing pages będą mieć dwie wersje – jedną przeznaczoną dla odbiorców stacjonarnych i drugą (bardzo szybką) – dla odbiorców mobilnych. W ramach wsparcia projektu Google wprowadził usługę Test My Site pozwalającą testować szybkość ładowania stron internetowych za pomocą symulowanego łącza G3, oraz zapowiedział, że w wynikach wyszukiwania będą wspierane strony korzystające z AMP. 

 

Co to jest AMP?

AMP – Accelerated Mobile Pages – projekt open-source (Projekt przyspieszenia ładowania się stron internetowych na urządzeniach mobilnych) – to forsowany przez Googla sposób budowy stron tak, aby szybko ładowały się na urządzeniach mobilnych.

Uzyskiwane jest to między innymi dzięki maksymalnemu uproszczeniu HTML, co wiąże się z maksymalnym uproszczeniem grafiki.

Google uważa, że ogromna ilość Internautów “mobilnych” skazana jest na łącza jakości G3 (czyli powolne) i że w związku z tym,  ci internauci odrzucają strony bogatsze w grafikę. Z kolei duży współczynnik odrzuceń, to wymierna finansowa strata dla każdego prowadzącego intensywną reklamę własnej strony internetowej. O tym, czy jest to prawda możesz przekonać się w łatwością, korzystając z narzędzie Google Analytics i sprawdzając zachowania użytkowników swojej strony internetowej w zależności od typu urządzenia/połączenia wykorzystywanego przez internautę. Nasze własne doświadczenia pokazują, że po zastosowaniu AMP współczynnik odrzuceń z połączeń mobilnych spadł znacząco i wyrównał się z tym samym współczynnikiem obowiązującym dla połączeń szerokopasmowych.

Niestety, jak zawsze jest “coś, za coś”. Upraszczając grafikę, zyskujesz na szybkości ładowania się strony i nie tracisz niecierpliwych klientów, jednak… strony wykorzystujące AMP wyglądają “ubogo”, czym mogą zrażać do siebie Internatów korzystających z “wypasionych” smartfonów i łączy szybszych niż G3. Dlatego, zalecamy rozsądne wprowadzanie AMP i stosowanie go tam gdzie naprawdę jest to potrzebne.

Zobacz przykłady:

Przeglądając naszą stronę Internetową:

  1. Jeśli korzystasz ze smartfona – zobaczysz, że część zakładek jest wykonana w technice AMP, a część ma tę funkcję (celowo) zablokowaną.
  2. Jeśli korzystasz z łącza stałego i komputera – dopisz w na końcu adresu URL zakładki “/amp” a zobaczysz tę uproszczoną wersję (zobacz https://symen.pl/amp/ i porównaj z https://symen.pl).
  3. Jeśli masz przy sobie smartfon oraz komputer – zauważ, że na każdym z nich strona https://symen.pl wygląda inaczej (na smartfonie możesz zobaczyć wersję AMP i desktop, ale jeśli masz wąski smartfon, to “smartfonowa wersja desktop” będzie inna niż wersja komputerowa, ponieważ ta smartfonowa nie będzie zawierać slajdera w nagłówku).

Podsumowanie:

Projektując stronę internetową warto zadbać o wygodę jej użytkowników i sprawić aby ładowała się sprawnie, oraz wykorzystywała możliwości graficzne tak, by nie powodowało to utraty klientów.